donderdag 10 september 2015

Stress


Ik heb geen last van stress of toch wel??

U kent het vast wel het liedje "Opzij"van Herman van Veen. 

Opzij opzij opzij... maak plaats, maak plaats, maak plaats, Ik heb ongelofelijke haast, want ik ben haast te laat, ik heb maar een paar minuten tijd.  Ik moet rennen, vliegen, duiken, vallen opstaan en weer doorgaan.

Herkenbaar dit? 
Dit wordt vaak geroepen door mensen die tot over hun oren in het werk zitten, veel koffie drinken, snel geïrriteerd zijn en last hebben van slaapproblemen. ‘Ik heb het wel druk, maar dat vind ik juist leuk’. Als de stress aanhoudt, wordt een koekje of een chocoladereep genomen om zich weer op te peppen en door te kunnen gaan. Totdat het niet meer gaat.
Dan treedt moeheid op die niet meer door koffie of koekjes verdwijnt en er ontstaan concentratiestoornissen en soms hyperventilatie-aanvallen en paniekstoornissen. Vanaf dat moment is de enige mogelijkheid om de levenswijze anders in te delen zodat het stressregulatiesysteem van hormonen en neurotransmitters zich kan herstellen.
Zonder stress kunnen we niet leven. Ons lichaam balanceert voortdurend tussen stress en ontspanning en juist die afwisseling is essentieel voor duurzame gezondheid. In de natuur is stress de voorbereiding op vechten of vluchten, op actie. Na de actie zijn de stresshormonen verdwenen en overgegaan in de ontspanning – en herstelfase. In onze samenleving is dit patroon weinig zinvol. Stress wordt niet in actie omgezet en de stress kan jarenlang op een te hoog peil blijven door bijvoorbeeld relatie-, werk-, of studiestress of door onzekerheden over loopbaan en financiën. Nadat eerst adrenaline en noradrenaline zijn verhoogd stijgt het cortisolniveau dat langere tijd hoog kan blijven.

Het effect van teveel cortisol
Cortisol zorgt voor een snellere ademhaling en hartslag, een hogere bloeddruk en suikerspiegel en een verminderde wondgenezing en maag-darmfunctie. Het beïnvloedt de suiker-, vocht-, en vethuishouding waardoor overgewicht kan ontstaan.

De uitgeputte bijnier
Na verloop van tijd kan de bijnier de verhoogde productie niet meer aan en er worden minder stresshormonen aangemaakt met als gevolg minder energie en minder vermogen om te reageren op stresssituaties waardoor men sneller emotioneel wordt.
Heel klachten zien mensen nog niet als symptoom van stress. Maar ook deze symptomen kunnen allemaal wijzen op een disbalans in het hormonale systeem en dus chronische stress veroorzaken.



En nu? 
Wat kan je doen om Stress te verminderen? Bij Natuurlijk Gezond kun je terecht voor individuele behandelingen gericht op stress verminderen. Stress-management binnen bedrijf en Mindfulness trainingen. Meer weten? Kijk op www.natuurlijkgezond.eu. Of maak een gratis kennismaking gesprek .

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.