dinsdag 22 september 2015

Laaggradige ontstekingen

Laaggradige ontstekingen? Wat zijn dat?

Laaggradige ontstekingen zijn totaal iets anders dan “gewone” ontstekingen. Als onze kleinkinderen bij ons op het erf spelen en ze vallen met hun blote knietjes op het grind op het erf, ontstaat er een wondje en je kunt er bijna donder op zeggen dat die wond later gaat ontsteken. Daar is niets mis mee want het is een reactie van je immuunsysteem wat zal proberen om de vuiligheid in de wond, noem het maar de indringers, te verdrijven en naar buiten te werken. Mooi systeem dus. Daarna zal je immuunsysteem de wond weer helen. Een ontsteking is dus perfect omdat het je lichaam beschermt. Er zijn veel ontstekingen die je als zodanig ervaart, zowel van binnenuit (denk maar aan acné) als van buitenaf (door een valpartij). Het houdt je immuunsysteem actief tot de boel weer hersteld is. Dan is de ontsteking weer verdwenen. Dit zijn dus accute waarneembare ontstekingen en dat is héél wat ánders dan laaggradige ontstekingen. Die zijn vaak niet zomaar op te lossen en we hebben het ook vaak niet in de gaten dát ze er zijn.

Laaggradige ontstekingen, die vaak chronisch zijn,  zijn niet genezend maar juist ziekmakend. Ze kunnen de cellen en daardoor de weefsels beschadigen. Ons immuunsysteem, wat in actie komt bij een acute ontsteking, gaat ook nu aan de slag maar blijft aan het werk omdat de ontsteking chronisch is. Uiteindelijk raakt je immuunsysteem overwerkt en kan het resultaat zijn een auto-immuunziekte waarbij het lichaam zichzelf aanvalt. Een paar voorbeelden daarvan zijn:
  • Artrose
  • Reuma
  • Vage pijnklachten enz. enz.
Verder spelen laaggradige ontstekingen een rol bij:
  • Hart- en vaatziektes
  • Obesitas
  • Fibromyalgie
  • Chronische vermoeidheid

Waardoor ontstaan laaggradige ontstekingen?


Een belangrijke rol hierin heeft voeding. Stress moet je zeker ook niet uitvlakken, teveel beweging of te weinig beweging, milieuvervuiling, eigenlijk alle omstandigheden waar we in deze tijd met z’n allen mee te maken hebben.
Wat voeding betreft, mag je denken aan:
  • Alle vormen van suikers en slechte koolhydraten (frisdrank!!!)
  • Granen die gluten houdend zijn en onze darmen kunnen beschadigen
  • Vlees van dieren die gevoed zijn met maïs; hierdoor krijgen we grote hoeveelheden omega 6 binnen, wat ontsteking bevorderend is
  • Plantaardige oliën en plantaardig gehard vet (denk eens aan alle margarines, halvarines, zonnebloemolie, arachideolie,  én….hoe érg het ook is… óók Becél!!)
  • Teveel zuurvormende voeding zoals rijst, niet biologisch vlees, koffie, zwarte thee en alcohol
  • Gezonde vetten die we te hoog verhitten (bijv. olijfolie, die mag níet walmen)
  • Vetten die we te lang bewaard hebben en die daardoor geoxideerd zijn

Hoe ziet onze voeding er uit als we laaggradige ontstekingen willen voorkomen?

  • Uiteraard alle (liefst biologische) groentes, als het éven kan in alle kleuren van de regenboog (plm. 30 verschillende kleuren per week!)
  • Zorg voor een goede verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren; de verhouding moet zijn 1 : 1 maar is in de praktijk 1 : 20. Omega 6 is zeker nodig maar véél minder dan we binnenkrijgen. Door omega 3 op te hogen (walnoten, lijnzaad en lijnzaadolie, vette vis) en de omega 6 te verminderen (zie hierboven over de plantaardige oliën) wordt de verhouding beter
  • Olijfolie (extra vierge) voor dressings en om te bakken op lage temperatuur en kokosvet om in te bakken op hoge temperatuur (kokos heeft ontsteking werende eigenschappen)
  • Eet zoveel mogelijk glutenvrije granen (o.a. boekweit  en haver)
  • Eiwitten zijn prima maar liever méér plantaardige eiwitten dan dierlijke; denk aan ongebrande noten, zaden, groene groentes
  • Vergeet je kruiden niet, vooral gember en geelwortel hebben ontsteking remmende eigenschappen; verder rozemarijn, koriander, tijm, basilicum enz. enz.
  • Denk ook aan knoflook en ui
  • Roomboter op je brood i.p.v. margarine, halvarine of Becel

Wat kunnen we verder nog zélf doen om laaggradige ontstekingen te voorkomen?

Er is veel wat we zelf kunnen doen. Behalve op je voeding letten, kun je het volgende nog doen:
  • Stoppen met roken
  • Drink alcohol met mate
  • Vermijd toxische stoffen in voeding, persoonlijke verzorging en in het huishouden
  • Vermijd voeding waar je allergisch op reageert
  • Zorg voor voldoende nachtrust en probeer positief in het leven te staan
  • Ga bewegen in de buitenlucht, daar waar bomen staan en waar zuurstof is
  • Zorg voor voldoende vitamine D, wat ontstekingen tegengaat
Als je bovenstaande begrijpt en je kunt op deze manier laaggradige ontstekingen voorkomen en/of genezen, is er veel kans dat je géén verhoogd cholesterol zult ontwikkelen en daardoor kunt voorkomen dat je aan de medicatie moet. 
Wil jij ook je voeding veranderen? maak een afspraak met Natuurlijk Gezond info@natuurlijkgezond.eu 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.